درباره ما

ميز من دشمن من بود؛ نمي‌دانستم

میز شما می تواند دشمن جانتان باشد ...
با توجه به مطالب ذیل ما میز جادوئی را برای شما پیشنهاد می کنیم .
ضرورت استفاده كودك از ميز و صندلي مناسب ( حتی همه افراد )


استاندارد بودن صندلي براي نشستن طولاني‌مدت كودكان ضروري است اما متاسفانه برخي والدين به خوبي بر اين امر واقف نبوده و زمينه بسياري از بيماري‌هاي ساختار قامتي كودكان را فراهم مي‌كنند، در حـالي كه بايد براي كودك يك ميز و صندلي با ارتفاع متناسب با قد كودك تهيه كرد. پاهاي كودك بايد كاملا صاف يا توسط يك زيرپايي روي زمين قرار بگيرد. زانوها نيز بايد حدود 90 درجه خم باشد.
همچنين لگن هم بايد كمي از زانو بالاتر قرار بگيرد. در اين حالت لگن در موقعيت تمايل به جلو (forward tilted) قرار مي‌گيردكه همين وضعيت، باعث قرار گرفتن بهتر ستون فقرات در حالت طبيعي خود مي‌شود. همچنين پشت كودك بايد به وسيله صندلي حمايت شود و قوس انتهاي ستون فقرات نيز بايد توسط پشتي پركننده گودي كمر صندلي پر شود.
از طرفي ديگر بايد سر در حالت متناسب روي شانه‌ها قرار گيرد و به جلو يا كناره‌ها انحراف نداشته باشد.
عمق و طول نشيمنگاه صندلي نيز مهم است و ايده‌آل آن برابر با فاصله لگن تا زانوهاي خم شده كودك است. بهتر است صندلي داراي رويه باشد و كودك روي صندلي چوبي يا فلزي بدون روكش ننشيند و درنهايت بهترين حالت اين است كه زيرپايي و ارتفاع صندلي اطفال قابل تغيير باشد تا بتوان برحسب قد كودك آن را تنظيم كرد. ارتفاع ميز تحرير نيز بايد طوري باشد كه زانوهاي كودك از سطح زيرين ميز فاصله داشته باشد.
مشكلات اسكلتي ـ عضلاني، يكي از 10 شكايت عمده سلامتي در بين بچه‌هاي سنين مدرسه است. متاسفانه اكثر كودكان از صندلي مناسب كه ارتفاع و عمق نشستن كافي براي آنها داشته باشد، استفاده نمي‌كنند.
به طور كلي وضعيت مناسب بدني، باعث عملكرد بهتر بدن و تحمل بهتر فشار‌هاي وارده بر بدن مي‌شود و از طرفي ديگر وضعيت مناسب بدني باعث پرورش احساس اعتماد به نفس بيشتر در كودكان مي‌شود. از نقطه مقابل وضعيت نامناسب باعث مي‌شود ستون فقرات در يك راستا قرار نگرفته و عضلات و مفاصل بيش از حد تحت فشار و استرس قرار گيرد و اين امر در كودك باعث ايجاد دردهاي پشت گردن و شانه مي‌شود، حتي احتمال ايجاد دردهاي مزمن را طي بزرگسالي آنها افزايش مي‌دهد. همچنين خميده نشستن كودك بويژه زماني كه پشت ميز مي‌نشيند، مي‌تواند منجر به آسيب‌هاي حركتي مداوم، خستگي و كشيدگي عضلاني و درنهايت درد شود.
البته در صورتي كه پزشك علل جدي و خطرناك وضعيت بدني نامناسبي همچون اسكوليوز وكيفوز را رد كند، با استفاده از تغيير در فرم زندگي و از بين بردن عادات غلط مي‌توان قسمت اعظمي از درد‌هاي مزمن پشت را برطرف كرد.
وضعيت بدني نامناسب حتي مي‌تواند روي عملكرد ارگان‌هاي حياتي بدن بويژه قلب و ريه اثرگذار باشد. اين وضعيت حتي مي‌تواند باعث مشكلات شكمي نيز شود؛ بنابراين بررسي وضعيت (پوسچر) بدني اهميت ويژه‌اي در تمام سنين و بويژه در كودكان دارد و باعث مي‌شود كودك با دارا بودن يك ساختار مناسب در ستون فقرات در آينده كارهاي محوله خود را به خوبي انجام دهد. همچنين از نظر شخصيتي نيز اعتماد به نفس و قدرت رواني كودك مضاعف مي‌شود، چراكه وضعيت بدني نامناسب باعث نشان دادن اشخاص به صورت فردي تكيده با شانه‌هاي آويزان و قامت خميده و ناتوان مي‌شود.
فراموش نكنيم وضعيت بدني نامناسب يك جنبه عادتي است و متاسفانه سريع و راحت بويژه در فعاليت‌هايي كه نياز به نشستن مداوم پشت ميز دارند، پيشرفت مي‌كند. توجه به وضعيت نشستن به شما كمك مي‌كند كه عادات غلط را تصحيح كرده و ظاهر جسمي و سلامت عمومي خود را ارتقا بخشيد.
انجام بهتر فعاليت‌هاي روزانه به كمك وسايل مناسب
وضعيت مناسب بدن يك مساله مهم و كليدي در انجام مهارت‌هاي نوشتاري و فعاليت‌هاي ظريف حركتي دست كودك است. كودكي كه فعاليت‌هاي ظريف حركتي را در خانه و مدرسه انجام مي‌دهد، نياز به تنه و كمربند شانه‌اي با ثبات دارد تا بتواند اين فعاليت‌ها را به نحو احسن انجام دهد. ساختار صحيح نشستن به كودك اين توانايي را مي‌دهد كه بتواند هر فعاليتي را صحيح و به دقت بيشتر انجام دهد و برعكس وضعيت‌هاي نامناسب باعث ايجاد استرس و فشار روي استخوان‌ها و مفاصل شده و در نتيجه باعث ناتواني كودك از انجام فعاليت‌ها مي‌شوند. استفاده از وسايلي كه به صورت ارگونوليك طراحي مي‌شوند، مي‌توانند باعث نگهداشتن بدن در وضعيت مناسب شوند.
وضعيت نامناسب نشستن حتي مي‌تواند روي عملكرد ارگان‌هاي حياتي بدن بويژه قلب و ريه اثرگذار باشد. اين وضعيت حتي مي‌تواند باعث مشكلات شكمي نيز شود
تعدادي از كودكان عادت دارند پشت ميز آشپزخانه يا روي صندلي‌هايي بنشينند كه متناسب آنها ساخته نشده است. وقتي يك كودك روي صندلي بزرگسالان مي‌نشيند 2 مشكل اساسي رخ مي‌دهد:
1 ـ كودك در موقع چرخيدن و حركت كردن مشكل داشته و قادر نيست كه خود را به وسايل مورد نياز برساند، زيرا ارتفاع ميز براي آنها بالاست. بنابراين حركات بازوهاي كودك محدود شده و آرنج كودك در زير لبه ميز قرار مي‌گيرد و بويژه در فعاليت‌هايي كه نياز به مهارت‌هاي ويژه عضلات كوچك دست است (همچون در دست قرار گرفتن كارد و چنگال، نقاشي و بريدن اشياء) دچار اختلال شده و گروه‌هاي عضلاني به صورت نامناسب فعال مي‌شود.
بعضي از كودكان نيز براي آزاد كردن بازوهاي خود شانه‌ها را بالا مي‌دهند و به موازت گوش‌ها مي‌رسانند كه اين مساله نيز باعث آسيب بيشتر كمربند شانه‌اي و تنه مي‌شود.
2ـ ساق‌هاي كودك در هوا معلق بوده و هيچ‌گونه حمايتي از پاها انجام نمي‌شود و در نتيجه لگن به سمت عقب كشيده شده و باعث كاهش انحناي نرمال كمري و گرد شدن مهره‌هاي سينه‌اي (round back) مي‌شود.
حالت‌هاي مناسب مطالعه كودكان
حالت‌هاي مناسب مطالعه كودك به 2 دسته كلي تقسيم مي‌شوند: در وضعيت نشسته و پشت ميز تحرير؛ اگر كودك در پشت ميز مطالعه مي‌كند، بازوها بايد به صورت راحت روي ميز قرار بگيرد و حتي مي‌توان از يك آرنج‌بند
(elbow sopport)نرم نيز براي راحتي بيشتر استفاده كرد. كتاب بايد در حدود فاصله بين بازوهاي كودك قرار بگيرد.
انگشتان دست‌ها در حالت كشيده قرار داشته و كتاب را به راحتي در دست گرفته يا بتواند آن را روي سطح شيب‌دار (مثل كتاب يار) قرار داده و كتاب در موازات صورت باشد.
موقعيت كتاب بايد طوري باشد كه مركز صفحه‌اي كه كودك آن را مطالعه مي‌كند، در برابر بيني او باشد. اين مساله باعث بهبود تقاطع ديد چشم‌ها در خط وسط مي‌شود.
در اين ميان كتاب بايد ثابت و به بالا و پايين حركت نكند تا باعث تشديد خستگي چشم‌ها نشود. كودك بايد صفحه‌ها را از بالاي صفحه ورق بزند. در صورتي كه عادت به كشيدن دست بر زير خطوط دارد او را عادت دهيد كه از انگشت سبابه (اشاره) راست به جاي سبابه چپ براي عمل استفاده كند و او را تشويق به روان‌خواني كنيم.
اما تعدادي از كودكان دوست دارند روي تخت دراز كشيده و مطالعه كنند؛ در صورتي كه بعضي از شرايط، كنترل و رعايت شود اين مساله ايرادي ندارد. كودك بايد در وضعيت درازكش رو به بالا (طاق باز) خوابيده و براي حمايت از ستون فقرات كمري زانوها را به بالا خم كند و يك بالش زير زانوها قرار گرفته تا زانوها و پاها آزاد باشند.
همچنين لازم است پاها در يك راستا با لگن قرار گرفته باشد و يك بالش نيز زير سر قرار بگيرد. در ضمن از 2 بالش بلند در دو طرف بدن استفاده شود تا بازوها و شانه توسط آنها حمايت شود و در نهايت يك بالش روي قسمت بالاي شكم قرار گرفته تا بتوان كتاب را روي آن قرار داد و باعث ايجاد يك سطح ثابت براي نگهداشتن كتاب در برابر چشم‌ها شده تا حركات چشم به راحتي انجام گيرد.
دكتر عليرضا عمادي
متخصص طب فيزيكي و توانبخشي